Logica is van oorsprong de theorie van het correct redeneren. In deze cursus zijn de eigenschappen
van moderne Logica in geďdealiseerde vorm (propositie en predikaten logika) behandeld.
Wijsgerige ethiek / WB3007,1
In deze cursus zijn centrale begrippen van ethiek, belangrijke meta-ethische en normatief-ethische theorieeën, en modellen van ethisch redeneren aan de orde gekomen.
Taalfilosofie /WB3035,1
Aan de hand van de ideeën van filosofen als Frege, Russel, Wittgenstein en Quine, zijn vragen behandeld zoals; 'wat is betekenis?', en 'wat is de relatie tussen woorden en dingen?'.
Geschiedenis van de Wijsbegeerte 3 / WB3007,1
Een overzicht van de geschiedenis van de filosofie vanaf Immanuel Kant!
Studiejaar 2003-2004
Geschiedenis van de Wijsbegeerte 1 / WB1BA3008,1
Inleiding in de geschiedenis van de filosofie van de oudheid!
Filosofie van de Geest / WB1BA3027,1
De filosofie van de geest "philosophy of mind" poogt een beschrijving te geven van wat geest is, en wat mentale activiteiten zijn.
Geschiedenis van de Wijsbegeerte 2 / WB1BA3050,1
Inleidend overzicht van de ontwikkeling van het wijsgerig denken van Anselmus tot en met Hume!
Inleiding politieke en sociale filosofie / WB1BA3013,1
Vier dominante wijzen zijn behandeld waarop filosofen maatschappijkritisch argumenteren vanuit de volgende uitgangspunten:
(1) Het "wezen" van de mens (Marx, Rousseau)
(2) De rationele constructie van een normatieve theorie (Rawls, Habermas)
(3) De interpretatie van voor de gemeenschap kenmerkende waarden / praktijken (Taylor)
(4) Een historische analyse van hoe we zijn geworden wie we zijn (Foucault, Tully)
Studiejaar 2004-2005
Filosofie van de cognitiewetenschappen / WB1BA3034,3
De cursus bestond uit een historische inleiding van het lichaam-geest probleem, gevolgd door een behandeling van actuele vraagstukken als qualia, bewustzijn, en het computermodel van de menselijke geest. Deze cursus is als literatuurmodule gevolgd, en met het schrijven van een paper afgesloten.
Filosofie van management en organisatie / WB2BA3028,2
Een inleiding in de filosofische reflectie op aspecten die samenhangen met de sociale praktijken van het handelen binnen organisaties.
Wetenschapsfilosofie / WB1BA3031,3
In deze cursus werden de belangrijkste posities ten aanzien van de status en ontwikkeling van wetenschappelijke kennis behandeld.
Wijsgerige Antropologie / WB3BA3045,3
Bij vormen van maatschappijkritiek waarin instituties en praktijken als "onmenselijk" worden beschreven, wordt verondersteld dat criteria voor legitieme kritiek te vinden zijn
in een conceptie van de menselijke natuur. In deze cursus is deze vorm van antropologisch geinformeerde maatschappijkritiek systematisch onderzocht aan de hand van klassieke teksten uit de "wijsgerige antropologie" van de 20ste eeuw (Plesner, Scheler, Gehelen, Marcuse, Arendt, Foucault, Habermas)
Studiejaar 2005-2006
Hedendaagse politieke filosofie: het liberalisme en zijn critici / WB3BA4047,3
Het hedendaagse liberalisme behelst een stelsel van denkbeelden omtrent mens en maatschappij. Daarin wordt de nadruk gelegd op individuele vrijheid, recht op economisch initiatief, op particulier eigendom, en op een beknotting van de staatsmacht. In de cursus is dit onder de loup genomen vanuit het oogpunt van haar voornaamste critici, te weten; communitaristen, republikeinen, agnostische democraten, multiculturalisten en feministen.
Voortgezette taalfilosofie / WB2BA3029,3
Een voortzetting en uitdieping van de cursus taalfilosofie!
Voortgezette Logica / WB3BA3061,3
Vervolg van propositie en predicatenlogica.
* Introductie modale logica: de logica van mogelijkheid en noodzakelijkheid.
* Filosofie van de logica; de metafysica van mogelijkheid en noodzakelijkheid.
Studiejaar 2006-2007
Bachelor eindscriptie / WB 4063
Binnen het domein van de neurofilosofie zijn Habermas'en Dennett's naturalistische benaderingen van de concepten 'morele verantwoordelijkheid' en 'vrije wil' onderling vergeleken
Gevolgd Masterprogramma
>>>>>>>>>>>>>>>
Philosophy of Nature / WBMA4002
Geselecteerde hoofdstukken uit de geschiedenis van de natuur-filosofie, van de zeventiende tot aan de 19de eeuw. (mechanistische en romantische stroming, en het Darwinisme)
Politiek en Moraal; de verlichting / WBMA5002
Reconstructie van de betekenis en de rol van Verlichting in de Academische wereld en de samenleving in verschillende historische perioden en in onze tijd. Een analyse van het retorisch gebruik van het concept 'Verlichting' maakte tevens deel uit van de cursus.
Variety of Ethics / WBMA4056
Moral Psychology / WBMA4051
Filosofie, Wetenschap en Opinie / WBMA5001
Kennis en Wetenschap / WBMV09002
Master these
Overig gevolgde Filosofie cursussen
September-November 2009:
Cursus over Spinoza en levensgeluk aan volksuniversitieit Amsterdam
December 2009, Januarie 2010
Cursus Socratisch gespreksleider bij Dries Boele in Hotel de Filosoof
"Het Socratisch gesprek is een oefening in denken, goed luisteren, samenvatten, inleven, vragen stellen, geduld betrachten en precies formuleren van je gedachten."